13 d’abril 2006

Llibreria Europa, 1994-2006

Les bones notícies no abunden, i per tant quan se’n produeix una, això és força satisfactori. Aquests dies he seguit la notícia de l’operació policial contra la llibreria Europa situada al carrer Sèneca i la conseqüent detenció del líder ultra Pedro Varela. Això m’ha portat molts records que voldria compartir.

Cap a finals de l’any 94 dos joves esbojarrats –una mica penjats, podríem dir- es posaven en contacte amb un tercer, que en aquells moments presidia el Consell de la Joventut de Barcelona. Els dos primers eren en Carles Espona i l’Eduard Balsebre; el tercer era jo. L’objectiu de la trobada era dissenyar una estratègia per combatre la venda de publicacions neonazis a la llibreria Europa; amb aquesta finalitat acabaríem constituint la Plataforma Anna Frank.

No sé si recordareu aquesta plataforma que tenia per objectiu canviar de nom el carrer Sèneca (malgrat que ell no era responsable de res), pel d’Anna Frank, així com fer una campanya de sensibilització en contra de la difusió d’idees neonazis en aquella llibreria. Sense saber si ens en sortiríem vam anar tirant .En Carles era el portaveu de la plataforma, jo m’encarregava de les relacions amb les administracions i l’Eduard era el redactor dels documents que vam anar elaborant.
Després de molt de temps de treballar no vam aconseguir canviar el nom del carrer, donat que alguns veïns no van entendre la necessitat: reconec que es tractava d’un gest simbòlic. Avui, dotze anys després, em sento satisfet d’aquells intents i estic convençut que moltes altres persones continuen dia a dia aquesta feina de resistència que principalment està en mans dels joves i de tots aquells que conserven la memòria.